Wednesday 15 January 2014

GERRARD PENCEN SEBAGAI PERTAHANAN

Steven Gerrard (kiri) meraikan jaringannya selepas menyempurnakan penalti ketika membantu Liverpool menewaskan Stoke City 5-3 dalam perlawanan Liga Perdana Inggeris di Stadium Britannia, Stoke semalam. - REUTERS

STOKE - Pengurus Liverpool, Brendan Rodgers percaya, Steven Gerrard yang selama ini menjadi pemain berpengaruh di bahagian tengah sejak sedekad lalu mampu menamatkan kariernya di Anfield di bahagian pertahanan.

Rodgers berkata demikian selepas melihat pasukan bimbingannya melonjak ke tangga keempat Liga Perdana Inggeris, lima mata di belakang pendahulu, Manchester City selepas menundukkan Stoke City 5-3 dalam perlawanan dramatik di Stadium Britannia semalam.

Gerrard, 33, baru kembali ke pangkuan Liverpool selepas berehat panjang akibat kecederaan pelipat lutut, dan dia tidak diturunkan di posisi kebiasaannya iaitu tengah, sebaliknya beraksi sebagai pertahanan tengah.
Rodgers percaya, posisi tersebut akan menyerlahkan kehebatan kapten Reds itu ketika persaingan liga memasuki separuh musim kedua.

Gerrard kembali beraksi sejak pulih daripada kecederaan ketika Liverpool menewaskan Oldham 2-0 dalam persaingan Piala FA pada 5 Januari lalu dan sudah mengadakan perbincangan bersama Rodgers sejak beberapa minggu lalu mengenai posisi baharunya.

"Saya rasa dia adalah pemain terbaik untuk berada di posisi itu.

"Posisi tersebut sesuai dengannya kerana dia ada personaliti untuk bermain di situ. Apabila anda memainkan peranan mengawal, anda perlu mendapatkan bola dan memberikan hantaran-hantaran menarik.

"Pada peringkat kerjayanya sekarang, saya banyak berbincang dengannya mengenai hal ini. Ia bergantung kepada masa yang sesuai untuk dia beraksi dan dia boleh bermain dengan baik," katanya.

Dalam perlawanan semalam, Liverpool mendahului permainan dengan dua gol melalui jaringan sendiri Ryan Shawcross dan Luis Suarez sebelum Stoke menyamakan kedudukan melalui Peter Crouch dan Chralie Adam.

Gerrard kemudian menjaringkan satu gol menerusi sepakan penalti sebelum Suarez menjaringkan gol keempat. Jonathan Walters merapatkan jurang 3-4, sebelum Daniel Sturridge menjaringkan gol kelima Liverpool. - AFP



Sumber dari:-


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140114/sl_05/Gerrard-pencen-sebagai-pertahanan#ixzz2qRoU4OLi
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment