Thursday 26 December 2013

BUKU BERTEMU RUAS

                                                          Luis Suarez

LONDON - Perlawanan tradisi sempena Boxing Day yang berlangsung hari ini bakal merombak kedudukan lima pasukan teratas dalam merebut takhta pendahulu Liga Perdana Inggeris.

Buat pertama kali sejak tahun 1992 dalam era Liga Perdana, hanya mata kecil memisahkan lima kelab teratas sepanjang perayaan Hari Krismas.

Arsenal yang terikat 0-0 di laman sendiri ke atas Chelsea, Isnin lalu akhirnya terpaksa memberi laluan kepada Liverpool untuk merampas pendahulu liga.

Bagaimanapun, pasukan Reds akan menghadapi ujian getir dalam perlawanan esok apabila mereka berkunjung ke rumah Manchester City yang telah memenangi semua lapan perlawanan di laman sendiri musim ini dan menjaringkan 35 gol.

City yang menundukkan Fulham 4-2 pada aksi terakhir akan memintas Liverpool sekiranya mereka menang di Stadium Etihad sementara pengurus skuad pelawat, Brendan Rodgers menegaskan, Reds tidak akan terbawa-bawa rentak permainannya seperti awal musim lalu.

“Anda tidak akan mendapat ganjaran pada Krismas ini. Ia merupakan masa yang nostalgia dan orang sentiasa ingin tahu di mana kedudukan pasukan sekitar Hari Krismas itu nanti.

“Kita mahu bertandang ke sana, tapi kita juga berhasrat untuk pergi ke sana pada penghujung musim ini kerana, ia akan membuatkan kita lebih bekerja keras.

Pasukan Rodgers akan turun tanpa kelibat Steven Gerrard, Daniel Sturridge dan Jose Enrique ekoran kecederaan yang mereka alami, namun kehadiran penjaring terbanyak Luis Suarez dengan 19 gol yang boleh digelar sebagai pemain cemerlang setakat ini bakal menjadi ancaman kepada benteng pertahanan City.

Sementara itu, ketiadaan tonggak utama City, Sergio Aguero yang diketepikan akibat kecederaan betis ditambah pula pencapaian Liverpool selaku pasukan pelawat yang membelasah teruk Tottenham Hotspur 5-0 pada perlawanan baru-baru ini, pengurusnya, Manuel Pellegrini mengakui, perlawanan tersebut paling sukar diramal.
Pasukan Liverpool sangat bagus dan Suarez menyerlah pada masa yang baik.
"Tetapi saya rasa Liga Perdana ini, kita hanya menamatkan separuh pertama, dalam dua lagi perlawanan.

“Liga Perdana ini bukan hanya untuk Liverpool dan Manchester City semata-mata. Lima atau enam pasukan lain akan turut berjuang sehingga tamat liga musim ini," ujar pengurus warga Chile itu. - AFP



© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment