Sunday 1 December 2013

PENGALAMAN SAYA MENGHADAPI PENYAKIT GASTRIK

Ketika zaman persekolahan dahulu, saya adalah antara pelajar yang aktif dalam sukan dan berpersatuan. Setelah habis zaman persekolahan pada tahun 1997, saya berjaya melanjutkan pelajaran ke UiTM dan memasuki alam universiti bergelar mahasiswa. Ketika itu saya berhenti bersukan dan banyak menumpukan kepada penggajian dan berpersatuan sahaja. Saya telah menghidap penyakit gastrik dan pernah menjalani pemeriksaan OGDS (dalam bahasa perubatan) dimana hos kecil berkamera dimasukkan dalam mulut saya dan terus masuk ke ruang perut. Ini bertujuan untuk mengenalpasti punca sebenar gastrik saya dan adakah berlaku pendarahan dalam perut saya. Alhamdulillah, setelah membuat rawatan perubatan moden dan kampung, akhirnya saya sihat sehingga kini dengan izin Allah SWT. 
Saya kongsikan sedikit info berkaitan dengan penyakit gastrik untuk bahan bacaan kawan-kawan semua.
Bagaimana penyakit gastrik terjadi ?
TEKANAN (stress), rangsangan atau tindak balas bahan kimia daripada ubat, makanan dan jangkitan bakteria boleh menyebabkan pembengkakan di kawasan permukaan perut. Pembengkakan yang timbul akibat daripada tindak balas setempat ini menyebabkan seseorang itu mendapat gastritis atau lebih dikenali sebagai gastrik.
Jika dibiarkan tanpa rawatan yang sepatutnya akan mengakibatkan ulser. Dan hanya satu cara menyembuhkan ulser iaitu melalui pembedahan. Risau pula mendengarnya.
Perut adalah kawasan yang mengeluarkan rembesan asid yang kuat dan pepsin yang berfungsi untuk menghancur / menghazam bahan-bahan makanan. Kadangkala asid dan pepsin ini yang sepatutnya bertindak / menghazam ke atas makanan seperti daging sebaliknya merosakkan permukaan perut dengan cara menghazamkan/mencerna permuakaan perut yang juga adalah daging. Apabila permukaan perut terhakis asid akan menembusi lapisan pertahanan perut dan mengakibatkan hakisan/kecederaan itu membesar dan akhirnya menjadi ulser.
Adakah pesakit gastrik tidak boleh sembuh ?
Hakikatnya, pesakit yang menghidapi penyakit ini boleh sembuh disebabkan sifat semulajadi membran perut yang mampu membina semula lapisan perut dengan ubat serta rawatan yang betul.
“Apabila terlalu banyak asid dan lapisan pelindung mula terhakis, pesakit akan mula mendapat gastritis.” – Dr Sukumar Nadesan, Pakar Bedah Am dan Gastro Intestinal, KPJ Tawakkal Specialist Hospital
Gastrik terjadi apabila selaput dalam perut mengalami keradangan atau membengkak. Jenis Gastritis yang menyerang dan sembuh dalam waktu yang singkat dipanggil gastritis akut. Manakala gastrik berpanjangan dan kerap sehingga bertahun-tahun adalah gastritis kronik.
Pesakit yang menghidapi gastritis akut ialah mereka yang sakit disebabkan oleh bakteria Helicobacter pylori atau berpunca dari pengambilan ubat tahan sakit. Berbeza dengan pesakit yang menghidapi gastritis akut, pesakit yang menghidapi gastritis kronik dilihat mejoritinya disebabkan oleh , amalan pemakanan seperti terlalu kerap makan di luar, masa makan yang tidak teratur, jenis makanan seperti pedas, berempah, makan terlalu banyak dan tabiat buruk seperti minum arak atau merokok. Dan sudah tentu pengamal perubatan lebih mudah merawat pesakit gastritis akut daripada gastritis kronik. Namun teliti kembali kita lebih mudah menghidapi penyakit gastritis kronik kerana puncanya adalah gaya hidup serta pengambilan makanan yang kita ambil.
Apakah antara rawatan gastrik ?
Di antara langkah yang diambil sebagai rawatan gastrik adalah seperti berikut:
  1. Pastikan mulai sekarang, waktu makan adalah mengikut disiplin waktu yang ketat contoh setiap hari makan tengahari pukul 1.00 tgh plus minus 15 minit.
  2. Pastikan bila makan nasi (tenghari dan malam) selepasnya minum air suam bukan air manis atau air batu. Pastikan juga minum hanya sesudah makan bukan berulamkan minum!!
  3. Elakkan makanan junk food, jeruk kering seperti asam boi dan jeruk basah dan juga mee segera.
  4. Elakkan nescafe, kopi, teh, minuman bergas, sunquick dalam botol, orange squash, air limau
  5. Jikalau peringkat gastrik berat, elakkan segala makanan mengandungi yeast seperti roti, donat, pau, piza dll
  6. Elakkan makan terlalu kenyang
  7. Elakkan cuka, makanan yang pedas
  8. Elakkan atau kurangkan daging dan ayam.
  9. Elakkan makanan ubi, pulut, keledek, kentang, pisang nangka, pisang tanduk, cempedak / nangka, rebung, dan makanan lain yang menyebabkan kembung perut atau banyak angin dan sendawa.
  10. Elakkan sama sekali dari mengambil sebarang ubat dari doktor dan klinik bagi rawatan gastrik seperti milk of magnesia dsb kerana ia akan merumitkan lagi gastrik.
  11. Minum susu segar atau susu tepung full cream (bukan HL atau low fat atau annelene) pada awal pagi (6.30 pagi), 10.00 pagi, 4.00 ptg dan 9.30 malam setiap hari sehingga benar-benar sembuh.
  12. Kalau sakit perut teramat sangat, muntah atau demam, ambil secekak pucuk jambu batu, rebus dengan 3 sudu ketumbar, rebus dengan 3 gelas air dan masak hingga menjadi 1 gelas. Bahagikan air ini kepada 3 bahagian, minum 1 bahagian air rebusan ini tiga kali setiap 4 jam.

50 comments:

  1. jgn minum air lps mkan l.kurang 1 hinggaq 2 jam.pas tu baru balun. saya dah kena dulu teruk. tapi bila cuba petua ni 1 minggu terus ok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Guane skrg boss..da pulih elok ke

      Delete
    2. Tq share.. sy da cuba cara ni.. alhamdulillah..

      Delete
  2. Sakit ke buat endoskop tu ... Awak buat kat mana ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat kt hospital kerajaan, tak sakit hanya rasa nak muntah2 jea.mlm sebelum tu kena puasa sampai esoknya.

      Delete
  3. Salam...saya ckg lan..disini saya ingin share info bermanfaat ttg penawar gastrik yg telah menyembuhkan penyakit gastrik saya 2 thn lps...saya telah diperkenalkan olh seorg doktor homopati ttg satu produk kluaran forever living iaitu berasaskan aloevera satu2nya produk mencuci usus kita scr lembut dan berkesan...serta meyahtoksin dlm badan yg mnjadi punca penyakit...kenapa usus kita perlu dicuci?? Krn nabi pernah bersabda bahawa setiap penyakit berpunca drp perut...bila usus bersih mka penyakit lain dpt diatasi...bersyukur sgt dah berjumpa dgn penawar yg sgt berkesan..sesiapa yg berminat ttg info produk blh whatapp kpd saya ditalian 0148111556, inshaalah saya akn cuba bantu
    Nyawa ditentukan oleh Allah tapi kesihatan ditentukan olh diri sendiri

    ReplyDelete
  4. Saya pun pengidap gastrik. Mula kena masa hamil anak sulung. Teruk gak kena sebab alahan teruk. Sampai lah anak kedua, suami beli esp shaklee. Kita pun minum je la.. sampai tak sedar sepanjang hamil dengan alahan loya dan tak jaga makan. Gastrik langsung tak serang. Terkejut gak sebab suami yg tegur. Kalo dak mesti pedih perut dah. Pantang skip mesti kena.

    ReplyDelete
  5. Sy pngidap gastrik n kmungkinan gerd....asid byk kt perut n dh naik ke ats doc ckp mgkin injap perut x ttup dgn baik.10/11 sy akn buat endoskopi utk tngok ape sbnrye dlm perut ni

    ReplyDelete
  6. Saya dah tujuh tahun dapat benda ni.Asyik sendawa lesu seluruh badan.Mudah penat.Tak tahu ubat apa yang bagus untuk penyakit ini.Tolonglah share.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba minum ESP shaklee..

      http://pearlvta.blogspot.com

      Delete
    2. Cuba minum ESP shaklee..

      http://pearlvta.blogspot.com

      Delete
  7. perkongsian yang baik. moga yang ada gastrik boleh ambil tips ni.

    ReplyDelete
  8. thanks atas perkongsian..boleh cuba tips diberi

    ReplyDelete
  9. seriau nya baca prosedur OGDS tu, alhamdulillah sekarang puan dah sihat :)

    ReplyDelete
  10. ayh sy pernah buat endoskopi dan resultnye ada ulser dlm perut..sy belikan esp.shaklee utk diminum setiap pg campur dgn susu ensure sb tiada selera mkn..alhamdulillah sembuh dgn hya satu tong esp.dan selera mkn pon dh bertambah..

    ReplyDelete
  11. Salam.. bulan lepas saya baru buat prosedur OGDS dan kolonoskop sebab saya mengalami gastrik yang teruk sejak bulan puasa lepas. Prosedur ni dilakukan kerana Dr. bimbang ade ulser or ketumbuhan di perut dan usus. Alhamdulillah saya lalui prosedur tersebut tanpa rase sakit.. sbb saya minta dibius 100%.. saya sedar prosedur dah siap.. Hasil prosedur OGDS dan kolonoskop dr dapati kuman H.polary saya sangat tinggi.. dan sample dihantar ke makmal untuk ujian biopsy.. sbb dr bimbang takut kuman tersebut dah bertukar menjadi sel kanser.. time tu berdebar rase.. dalam masa 2 hari dapat result biopsy.. dr bgtahu tiade sel kanser.. dr bekalkan saya antibiotik untuk matikan kuman H.Polary.. sekarang still makan antibiotik.. disamping makan ubat hospital saya mengamalkan minum produk alkalising green plus.. Alhamdulillahh dengan izin Allah sakit pedih ulu hati dah berkurangan.. selain itu juga saya ambik pil probiotik dan air kagen.. selain itu madu kelulut asli.. ade juga amalan yang lain.. alhamdulillah sekarang saya semakin pulih.. siape2 yang nak tanye dengan lebih lanjut bole hubungi saya 0111 6116968 (adila) jangan salah paham ye.. saya tak jual ape2 produk.. just nak share kaedah rawatan yang saya amalkan.. sbb saya sangat paham.. seksanya kene gastrik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adilla dah pulih sepenuhnya ke

      Delete
    2. Masih cari ubat2 yg boleh..hilangkan simptom gastrik dan gerd

      Delete
    3. Masih cari ubat2 yg boleh..hilangkan simptom gastrik dan gerd

      Delete
    4. Masih cari ubat2 yg boleh..hilangkan simptom gastrik dan gerd

      Delete
    5. Masih cari ubat2 yg boleh..hilangkan simptom gastrik dan gerd

      Delete
  12. saya dah 3 minggu sakit perut, muntah, pedih ulu hati. makan ubat klinik pun tak jadi apa. minum susu dah bergelas gelas. tapi takda perubahan. selera makan pun dah takde. bak buat macam mana ni yee? ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try minum madu sebelum sarapan n tenghari sblum mkn tengahari n sblum tdur skli.. 2 sudu kecil. Guna sudu plastik

      Delete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum.

    Pengalaman yang berguna dijadikan panduan.
    Tuan, boleh ke nak share?

    ReplyDelete
  15. walaupun baru baca... terima kasih atas tips anda..
    Memberi inspirasi untuk sembuh daripada gastirits kronik.

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum.
    saya telah menjalani pemeriksaan ODGS 3 hari lepas dan disahkan mengalami ulcer - Forest III at prepyloric. Runsing jugak. Apa jenis pemakan, perubatan, amalan yg saya perlu amalkan untuk menyembuhkan.

    ReplyDelete
  18. Saya mengalami gastrik hampir sebulan..tdur pun tk boleh..pedih ulu hati..rasa panik..jantung berdebar laju..dh pergi hospital..maseh sama juga...kadang kadang sampai pitam..tk bermaya..minta tolong kongsikn ..

    ReplyDelete
  19. sy dah hmpir sbulan ..td jntug bersebr lepas buka puasa jd tkut jd sush nfs sush nkntido xbrrmaya.. perasaan happy holg xmcm dlu.. apa ptut sy buat

    ReplyDelete
  20. sy dah hmpir sbulan ..td jntug bersebr lepas buka puasa jd tkut jd sush nfs sush nkntido xbrrmaya.. perasaan happy holg xmcm dlu.. apa ptut sy buat

    ReplyDelete
  21. Memang sakit kalau kena gastrik ni semua rasa tak kena je, mujurlah sahabat saya yang hidap gastrik lebih 10 tahun kini telah jumpa penawarnya...

    ReplyDelete
  22. Saya dah dua bulan menghidap gastrik ni, hampir setiap hari taktahu apa cara terbaik utk sembuh. Sangat menyeksakan. Sampaikan setiap hari rasa nak muntah dan juga ada dr mengatakan sy alami gerd.

    ReplyDelete
  23. Saya skrg tgh mengalaminya..tdo,bernafas pun susah,ubat doktor dh berbotol tp sama juga keadaan tetap macam tu juga.betul tu rasa happy dh xde,asyik diam je..sedih

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy skg kena gastrik dan malam2 rasa lemas nak pitam dan ssah nak bnafas dan yg paling teruk dia sejukkan badan. nak mnta pencerahan sikit

      Delete
  24. Saya ada beberapa kenalan yang alami gastrik. Kasihan.. yang menanggung mesti lagi siksa. Saya kenalkan ESP pada mereka dan syukur serasi. Ada yang dah stop pun dari pergi klinik setiap bulan sebab gastrik. Syukur.. sy gembira dapat membantu ��

    ReplyDelete
  25. Boleh ka sembuh gastrik gerd mkn boleh pastu kmbong naik sampai ke tengkok

    ReplyDelete
  26. Saya harap saya bukan gastric dan ulser perut atau gerd sebab saya tak lalu makan dan sakit perut pada waktu malam seminggu sebelum terjadi mcm ni saya cirit birit

    ReplyDelete
  27. Saya pun mengalami gastrik hampir dua bulan..makan ke tak makan tetap sama..sendawa berkali kali tapi masih lagi sakit..tak tahu nk buat apa dah..mcm mcm produk saya dh cuba..ubat hospital klinik saya dah makan tetap tak hilang..skg ni nak tidur pun tak boleh..badan rasa lemah..nafas pun rasa sesak..seksa sgt rasanya..

    ReplyDelete
  28. Saya dah buat skop 3 kli,berubat kg,bli macam2 produk.dah sembuh tapi masih berulang kembali.Saya memang x tahan dan sangat menyiksakan hidup saya.saya buntu,saya nak sihat tolong saya..

    ReplyDelete
  29. Salam.saya baru 3 bulan lepas menghidap penyakit ulser perut.berat badan hilang hampir 14 kg..saya ingin meminta pendapat semua cara untuk merawat sakit ini..

    ReplyDelete
  30. Saya baru buat full medical checkup . Doc bgthu Saya ada kuman dalam perut

    Simptom yg Saya lalui sendawa non stop mual muntah cirit birit ssh nk tido

    Sekrg Saya baru in antibiotics
    Harap mbantu lah masalah ini

    Ada car lain boleh share

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama sy pon baru disahkan ade kuman pylori dlm perut.tgh on antibiotik...sis dh cek semula kumn ke?

      Delete
  31. Saya taktahu apa yang saya sakit sekarang ni. Sebab saya jarang sakit yang berkaitan dengan perut.

    Antara simptom yang saya alami ialah

    Rasa mencucuk dari dalam perut, kadang kat kanan, kiri atas dan kadang2 semua bahagian.

    Saya pun taktau sakit apa. Kalau ada yang arif boleh reply ya komen ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah kita.....

      Delete
    2. Mcm mne Skrang dah ok ke....kena ap ehh tu?

      Delete
  32. Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’
    πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete
  33. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..πŸ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okayπŸ‘‡πŸ»
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    πŸ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🀲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring



    ReplyDelete